Nordom zoekt haar 25e bestuur!

Het collegejaar loopt langzaam maar zeker tegen z’n eind aan, en dat betekent dat Nordom een nieuw bestuur zoekt! Wil jij volgend jaar lid zijn van dit lustrumbestuur en meehelpen met het organiseren van toffe activiteiten, gezellige borrels en het gezicht van Nordom zijn? Lees dan vooral verder!

Lid zijn van het bestuur van Nordom is geen full-time baan en prima te combineren met je studie. Natuurlijk kosten vergaderingen en andere taken je een paar uur per week, maar bestuurslid zijn is vooral een hele toffe ervaring, en het staat natuurlijk ook heel mooi op je CV!


Over het bestuur

Het bestuur van Nordom bestaat in principe uit vier personen: een voorzitter, secretaris, penningmeester en een algemeen bestuurslid.

Hieronder vertellen de huidige bestuursleden kort hun taken:


Bij het woord ‘voorzitter’ denk je waarschijnlijk al snel aan heel hard “ORDE!” roepen als het weer eens uit de hand loopt. Gelukkig is dat bij Nordom eigenlijk nooit nodig.
Als je als voorzitter je zaakjes goed op orde hebt, weten de andere bestuursleden waar ze aan toe zijn draait alles als een geoliede machine.
Dit jaar ben ik vooral veel achter de schermen bezig geweest. De voorzitter organiseert niet alleen de bestuursvergaderingen, maar werkt ook nauw samen met de penningmeester om de vereniging financieel gezond te houden, en onderhoud ik het contact met de UvA en andere studieverenigingen. Daarnaast doe ik allerhande andere taakjes variërend van de website onderhouden tot de merch-actie organiseren.

Het voorzitterschap is niet per se zwaarder dan andere functies, maar zorg wel dat je alles goed op een rijtje hebt. Zo loopt alles in de vereniging gesmeerd en houd je meer dan genoeg tijd over om al je studiepunten te halen en/of je scriptie te schrijven.

Bob Walsarie Wolff, Voorzitter.

De secretaris is vooral verantwoordelijk voor onder andere administratieve taken die zich gedeeltelijk achter de schermen plaatsvinden. Zo heb ik bijvoorbeeld de inschrijvingen van de nieuwe leden verwerkt in het ledenbestand. Een vrij simpele maar belangrijke taak. Een andere taak van de secretaris is de communicatie naar de leden toe. Via de mail en de WhatsApp ben ik verantwoordelijk voor het geven van informatie en updates.

Aan het begin zijn de zaken wat wennen, maar al snel merkte ik dat het deelnemen aan het Nordombestuur ontzettend goed ging. De flexibiliteit van de functie en alle bestuursleden zorgt er ook weer voor dat alles op tijd en gestructureerd gebeurt en het zeker geen slopende functie is om als bestuurslid te werken. Het is dan ook goed te combineren naast een voltijd studie en bijvoorbeeld een baan en ik zou het dan ook zeker aanraden om je aan te melden!

Lena van Beek, Secretaris

Als penningmeester bij Nordom is het onder andere mijn taak om de boekhouding te doen. Ik houd alle inkomsten en uitgaven van de vereniging bij en verwerk deze. Uiteraard hou ik het bestuur ook op de hoogte over de financiële gezondheid van de vereniging. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor het verrichten van de betalingen, het doen van de subsidie aanvragen en het opstellen van de begroting (aan het begin van het boekjaar) en de jaarrekening (aan het eind van het boekjaar). Tot slot is het ook mijn taak om, samen met de voorzitter, de vergadering van ALPHA, onze koepelorganisatie, bij te wonen.

Dus, ben heb je een oog voor detail en heb je geen gat in je hand? Dan is het penningmeesterschap iets voor jou!

Amber van den Boomgaard, Penningmeester

Als algemeen bestuurslid leid ik de commissies en help ik mijn medebestuursleden waar nodig. Dat betekent ook dat ik veelzijdig werk doe: op het ene moment ben ik de studiereis aan het plannen, dan ben ik weer bezig met het tijdschrift Noorderlicht, en dan maak ik weer een Instagram post. Daardoor heb ik dit jaar veel geleerd en door het afwisselende werk verveel ik mij nooit.

De functie is goed te doen naast het studeren, maar hou er wel rekening mee dat je veel zal vergaderen! Al moet ik zeggen dat dat een van mijn favoriete dingen was: de vergaderingen zijn altijd gezellig.
Kortom, lijkt het je leuk om veelzijdig en superleuk werk te verrichten voor Nordom, wordt dan algemeen bestuurslid!

Kyra Hoogenboom, Algemeen bestuurslid

De taken van alle bestuursleden staan uitgebreider beschreven in het Huishoudelijk Reglement van Nordom. Let wel op, binnenkort komt er een nieuwe versie van het HR, dus niet alles is actueel. Het vernieuwde HR zit nu nog in de conceptfase, dus deze kunnen we helaas nog niet delen.

Mocht je vragen hebben of wat meer informatie willen over bestuurslid zijn of een specifieke functie mag je uiteraard altijd het huidige bestuur aanspreken!


Wat verwachten we?

Naast het uitvoeren van de taken zoals hierboven beschreven verwachten we ook een aantal andere dingen. De voorzitter en penningmeester moeten bijvoorbeeld het hele jaar in Nederland zijn, omdat er een aantal vergaderingen zijn van ALPHA, onze koepelorganisatie, die zij verplicht moeten bijwonen. Let hier dus op als je volgend jaar naar het buitenland plant te gaan.
Daarnaast vergadert het bestuur ongeveer 1x per week, maar in drukke perioden, bijvoorbeeld rond Julebord, kan het soms best een organisatorisch circus zijn, dus je agenda goed bijhouden is als bestuurslid zeker verstandig.

Daarnaast heeft Nordom twee commissies: een Reiscommissie en een Bladcommissie (Noorderlicht). In principe neemt minimaal één bestuurslid zitting in elke commissie. Dit jaar was dat Kyra, algemeen bestuurslid, maar dit is aan het nieuwe bestuur om te bepalen.

Het bestuur heeft als doel het nieuwe bestuur nog voor het einde van dit collegejaar klaar te stomen voor volgend jaar. Zorg dus dat je in juni tijd hebt voor een aantal vergaderingen en andere meetings met het huidige bestuur, zodat je voorbereid aan het nieuwe jaar kan beginnen.


De aanmelding is afgelopen.